فارمرز

مزرعه گردشگری، فرصتی برای رهایی از هیاهوی شهری

مزرعه گردشگری، فرصتی برای رهایی از هیاهوی شهری

مزرعه گردشگری، فرصتی برای رهایی از هیاهوی شهری

گردشگری در مزرعه از جمله سبک‌های نوینی است که امروزه در راستای برخورد دوستانه با طبیعت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده. صنعت گردشگری طی سال‌های اخیر فاکتورهای متنوعی را در قالب چهارچوب‌های گردشگری به سبک طبیعت تعریف نموده تا علاوه بر ایجاد رفتارهای اخلاقی و جلب توجه مسافران، سبب تاثیرات مثبت بشر برای طبیعت شود. به طوری که در حال حاضر تنوع بالایی را در قالب شیوه‌های مختلف گردشگری می‌توان مورد بحث قرار داد. از این رو گردشگری در مزرعه به عنوان یکی از نمونه‌های بارز در میان گزینه‌های جدید صنعت گردشگری، هدف ما در ادامه این محتوا خواهد بود. 

مزرعه گردشگری چیست؟

مزرعه گردشگری چیست؟

گردشگری در مناطق بومی به منظور بازدید از مزارع و یا تحقیق در رابطه با محصولات، در قالب گردشگری مزرعه مورد معرفی قرار می‌گیرد. از اقامتگاه‌های درون مزرعه گرفته و یا تورهای آموزشی، همگی تجربه‌هایی از این نوع گردشگری را تعریف می‌کنند. از طرفی باید به این موضوع اشاره کرد که گسترش مسافرت به مناطق بومی و روستایی به منظور فاصله‌گیری از دغدغه‌های شهرنشینی، سبب ایجاد ایده گردشگری مزرعه و توسعه سریع آن شده است. 

امروزه گردشگری در مزرعه در کشورها و شهرهای مختلفی در حال رشد است و توانسته به منبع درآمد خوبی برای مزرعه‌داران در مناطق بومی و روستایی تبدیل شود. در واقع باید گفت صنعت گردشگری امروزه به دنبال توسعه اثرات مثبت مسافران در طبیعت بوده که در این راستا سبب سودمندی دو جانبه شده است. 

لازم به ذکر است که در طول گردشگری در مزرعه، حضور موثر و یادگیری، از پارامترهای اصلی بوده که می‌تواند با ممانعت از آسیب‌رسانی و تخریب، سبب گسترش رفتار درست با طبیعت شود. در تورهای گردشگری مزرعه تلاش در راستای یادگیری و آموزش خواهد بود تا مسافران تجربه متفاوتی داشته باشند. کار کردن در زمین کشاورزی، آشنایی با محصولات، امتحان کردن غذاهایی سالم از دل طبیعت، همگی اهدافی هستند که طی سفر به مزرعه حاصل خواهند شد. nv

مزرعه گردشگری، تجربه زندگی در محیط ساده و صمیمی

مزرعه گردشگری، تجربه زندگی در محیط ساده و صمیمی

با توجه به اینکه امروزه زندگی شهری و مشکلات مربوط به آن سبب آسیب‌های جدی به لحاظ روحی و جسمی شده است، نیاز به استراحت گسترش پیدا کرده و در این راستا گردشگری در مزرعه توانسته یکی از راهکارهای درمانی باشد. در چنین شرایطی قطعا طبیعت بهترین مقصدی است که علاوه بر ایجاد فاصله بین شما و شهرنشینی، سبب افزایش آرامش خواهد شد. 

آلودگی‌های مربوط به هوا باعث شده تا برای درمان بسیاری از بیماری‌های تنفسی، استراحت در طبیعت تجویز شود. به علاوه برخورداری از سبک زندگی غلط در نحوه تغذیه، مشکلات روحی و جسمی بسیاری را برای بشر به همراه آورده؛ در چنین شرایطی یک روستا و مزارع موجود در آن، می‌تواند بهترین درمان را حاصل کند. 

امتحان خوراکی‌های محلی و غذاهایی که با محصولات کاملا ارگانیک پخته شده‌اند، سبب تشویق شما برای گسترش این سبک زندگی خواهد شد. به علاوه آموزه‌هایی که در این راستا مطرح می‌شود، می‌تواند شما را نسبت به مزایای این سبک سفر آشنا کرده و عاملی برای سود رسانی به کشاورزان و مزرعه‌داران باشد. 

پرورش انسان‌های آگاهی که نسبت به شرایط محیط زیست، خود را مسئول می‌دانند، به برخورداری از آینده بهتر کمک خواهد کرد و سبب مسئولیت‌پذیری جامعه نسبت به طبیعت خواهد شد. 

از طرفی باید به این مورد اشاره کرد که در گردشگری کشاورزی، هزینه‌های سفر در مقایسه با یک سفر لوکس کاهش یافته و تجربه مقرون‌ به‌ صرفه‌ای را برای متقاضیان حاصل می‌کند. تمامی این فاکتورها در کنار هم سبب شده تا نقش طبیعت در زندگی افراد پررنگ‌تر شده و عاملی برای گسترش آگاهی، استراحت و یا درمان باشد. 

شرایط تبدیل یک مزرعه به جاذبه گردشگری

شرایط تبدیل یک مزرعه به جاذبه گردشگری

روستاها به عنوان مقصد گردشگری، نیاز به برخورداری از پارامترهای ویژه‌ای دارند تا توجه گردشگران را به خود جلب کنند! این پارامترها می‌توانند در قالب انواع تفریحی، آموزشی و از همه مهم‌تر اقامتی معرفی شوند. با توجه به شرایطی که برای یک سفر می‌توان مطرح نمود، لازم است در راستای تنوع بخشیدن و ایجاد برتری نسبت به دیگر مزارع، فاکتورهای مربوط به جذب توریست لحاظ شود. در ادامه این پارامترها به طور کلی مورد بحث قرار گرفته شده تا علاوه بر پاسخ به سوالات مربوط به شرایط تبدیل یک مزرعه به جاذبه گردشگری، نسبت به ویژگی‌های این مقصد هم مطالبی ارائه شود‌: 

  • برخورداری از یک برنامه

 تعیین اهداف و تعریف مسیرهای مشخص در روند تبدیل یک مزرعه به جاذبه توریستی، به شما کمک خواهد کرد تا نیازهای خود را شناخته و متناسب با مسیر اقدامات آماده‌سازی شرایط را لحاظ کنید. در برنامه خود می‌توانید مخاطبان را مشخص کرده و با توجه به این مسئله بستر لازم برای فعالیت و یا تعلیم را فراهم آورید. در صورتی که هدف یک بستر آموزشی باشد، بالطبع نیاز است اطلاعات نسبت به محصولات و شرایط رشد و پرورش آن به عنوان فاکتور آموزشی در نظر گرفته شود. 

شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند امکانات را متناسب با شرایط آن‌ها فراهم آورید. به علاوه هر مزرعه می‌تواند از خصوصیات ویژه‌ای چون چشم‌انداز برخوردار باشد که آن را نسبت به دیگر مزارع متمایز می‌کند. از این رو با استفاده از یک برنامه‌ریزی درست امکان بهره‌گیری از این خصوصیات مطرح می‌شود. 

  • ایجاد اقامتگاه برای مسافران

قطعا مسافران جهت اقامت در یک مزرعه نیاز به محل اقامت ویژه‌ای دارند که شرایط اقامتی را برای آن‌ها فراهم آورد. خانه‌های روستایی با برخورداری از انواع امکانات رفاهی می‌توانند علاوه بر جنبه اقامتی، دارای جنبه‌های تفریحی باشند. تجربه زندگی در روستا و بازدید از مزارع، نباید با استفاده از اقامتگاه‌های لوکس تحریف شود و جذابیت‌های خود را از دست بدهد. 

تعریف مکان برای کمپینگ و یا ساخت اقامتگاه‌های روستایی، نیاز به بستر و بودجه خواهد داشت. در چنین شرایطی طبیعتا نمی‌توان هر مزرعه‌ای را به عنوان مقصد گردشگری مزرعه مورد بحث قرار داد. دسترسی به منابع آب، گاز و برق در کنار برخورداری از سرویس، اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که نیازهای اقامتی را تعریف می‌کنند. 

فاکتور ایجاد اقامتگاه برای مسافران، از جمله پارامترهایی‌ست که گستردگی بالایی در ساختار دارد. برخورداری از یک فرم اقامتی قابل زندگی با ساختار متناسب محیط و کاملا سنتی یا محلی، سبب جلب هر چه بیشتر توجه مخاطبان خواهد شد. قطعا کسی که قصد سفر با اهداف آموزشی و در راستای سودمندی به طبیعت را دارد، در پی هتل لوکس نخواهد بود. بلکه بستر کمپینگ نیاز اقامتی این فرد را تامین می‌کند. 

توجه به نوع گیاهان و محصولات مزرعه
  • توجه به نوع گیاهان و محصولات مزرعه

مزرعه گردشگری خود می‌تواند دارای هدف باشد. به طوری که اهداف آموزشی را در پیش بگیرد. با توجه به اینکه در یک مزرعه افراد اشتیاق دارند بیشتر با نحوه کاشت و پرورش انواع محصولات آشنا شوند، طبیعی است که اهداف در این راستا برنامه‌ریزی شود. به علاوه اغلب مقتضیات شرکت در تورهای مزرعه گردشگری، افرادی هستند که در پی تحقیق و پژوهش خود این بستر را انتخاب نموده‌اند. دانشجویان و افرادی که علاقه‌مند به مطالعات در زمینه گیاهی هستند، بیشتر سراغ یادگیری در رابطه با شرایط پرورش گیاهان می‌روند. 

از طرفی هدف کشاورزان می‌تواند بازاریابی برای جذب مشتریان به مزرعه برای خرید و فروش مستقیم محصولات مزرعه و به عبارتی تحویل محصولات بدون واسطه باشد. ورود مسافران به مزرعه می‌تواند یک روند تجاری باشد و جدا از جنبه‌های سرگرم‌کننده، به عنوان یک بازار فروش مستقیم مورد بحث قرار گیرد. 

ارگانیک بودن تمامی محصولاتی که در طول گردشگری در مزرعه مطرح می‌شود، عاملی برای تشویق افراد به خرید این نوع محصولات و ترغیب به داشتن سبک زندگی سالم است. در نظر داشته باشید که تنوع محصولات و یا حتی استفاده از گل‌ها در مزرعه، می‌تواند سبب جذابیت هر چه بیشتر فضا شده و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را برای مخاطبان فراهم آورد. 

  • در نظر گرفتن پارکینگ

با توجه به اینکه در تور گردشگری کشاورزی از خودرو و ماشین‌های مختلف جهت حمل‌ونقل گردشگران بهره گرفته می‌شود، لازم است شرایط برای قرارگیری این خودروها در مزرعه فراهم آورده شود. تعریف فضایی جداگانه برای پارکینگ گزینه به مراتب بهتری خواهد بود. به علاوه لازم است این فضا را برای بیش از دو یا سه ماشین در نظر بگیرید. چرا که گاها ممکن است تور با اتوبوس یا ون باشد. در این حالت طبیعتا لازم است پارکینگ از مساحت بیشتری برخوردار باشد‌. 

لحاظ این پارامتر‌ها در کنار جزئیاتی که برای این مسیر مطرح می‌شود، امکان توسعه در این صنعت را فراهم آورده و به کشاورزان کمک می‌کند تا در کنار فروش محصولات، عملکرد خود را به دیگران معرفی کرده و جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی پیدا کنند.

توجه به نوع گیاهان و محصولات مزرعه

مزرعه گردشگری نه تنها در کشورهای خارجی، بلکه در ایران هم توسعه پیدا کرده و به یکی از شیوه‌های اخلاقی برای مسافرت تبدیل شده‌. به طوری که امروزه مزارع مختلفی شرایط پذیرایی از گردشگران را فراهم آوردنده‌اند و سبب افزایش تعداد گزینه‌های گردشگری محبوب برای متقاضیان داخلی شده‌اند.

به طور کلی اگر طبیعت برای شما هم اهمیت دارد و می‌خواهید نقش یک مسافر مفید و موثر را برای آن ایفا کنید، مزرعه گردشگری فارمرز فرصتی ویژه برای بازگشت به طبیعت ایجاد کرده‌ است.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی