فارمرز

۷ ویژگی مهم تور گردشگری کشاورزی

۷ ویژگی مهم تور گردشگری کشاورزی

۷ ویژگی مهم تور گردشگری کشاورزی

تور گردشگری کشاورزی در قالب یکی از سبک‌های نوین و جذاب برای علاقه‌مندان به محیط زیست معرفی می‌شود که امروزه به طور گسترده‌ای مورد حمایت صنعت گردشگری قرار گرفته است. با توجه به آسیب‌هایی که انسان در طول گردشگری‌های خود به طبیعت وارد می‌کند، شیوه‌های اخلاقی و آموزنده به منظور گسترش رفتارهای درست، مخاطبان بیشتری پیدا کرده است. گردشگری کشاورزی در قالب یکی از این شیوه‌های موثر و مفید، علاوه بر فاکتورهای اخلاقی، به لحاظ علمی هم دارای نتایج مثبتی خواهد بود. در واقع باید چنین گفت که گردشگری کشاورزی با تلفیق کشاورزی و گردشگری، منابع درآمد جدیدی را ارائه می‌دهد‌. از این رو با لحاظ اهمیت این سبک گردشگری، در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر نسبت به گردشگری کشاورزی و ویژگی‌های مهم آن بپردازیم.

ایجاد تجربه‌ای متفاوت و آموزنده

۱- ایجاد تجربه‌ای متفاوت و آموزنده

در گردشگری کشاورزی، بر خلاف دیگر شیوه‌های مسافرتی، اهداف مشخصی در طول سفر تعریف شده که سبب ایجاد تجربه متفاوت و آموزنده می‌شود. در سفر با تور گردشگری کشاورزی، از محل اقامت گرفته تا نوع تغذیه و محل گشت‌وگذار، همه چیز متفاوت خواهد بود. 

با توجه به اینکه در سفر به سبک کشاورزی، در خانه‌های روستایی و یا خانه‌های مخصوصی که در مزارع ساخته شده‌اند، اقامت خواهید داشت، سهولت و سادگی سفرهای معمولی مطرح نخواهد بود. با این حال بستر فوق‌العاده‌ای برای یادگیری فراهم آورده می‌شود. در این مزارع زمین‌های مختلف برای انواع گیاهان و سبزیجات در نظر گرفته شده که همگی محصولاتی ارگانیک و سالم هستند. آموزش در رابطه با نحوه کاشت این نوع محصولات و نیز تشویق به استفاده از آن‌ها، قطعا می‌تواند در کنار جنبه‌های سرگرمی که دارد، سبب بهبود سبک زندگی شما شود. 

امروزه، با توجه به افزایش تقاضا برای سفر به سبک طبیعت و تور گردشگری کشاورزی، بستر این نوع سفر فراهم آورده شده. به طوری که برخی از مزارع با قابلیت پذیرایی از میهمانان، امکانات خود را افزایش داده و رشد بیشتری برای تولیدات خود حاصل کرده‌اند. 

مهم‌ترین نتیجه از سفر با تور گردشگری کشاورزی، در خصوص ترغیب به مصرف مواد غذایی ارگانیک و کاملا طبیعی است. در نتیجه این شیوه مسافرتی توانایی اصلاح عادت‌های بد غذایی را خواهد داشت. از این رو اگر شما هم به دنبال تجربه یک سفر آگاهانه و آموزنده هستید، قطعا گردشگری کشاورزی می‌تواند بهترین گزینه باشد. 

در نتیجه باید گفت گردشگری کشاورزی فرصتی برای آموزش مردم در مورد روش‌های تاریخی و مدرن کشاورزی و نیز خطرات موجود در کشاورزی روزمره فراهم می‌کند. همچنین درک مردم از سیستم‌های غذایی محلی را بهبود می‌بخشد و به این واسطه کشاورزی را در جامعه شما ترویج کرده و تقاضا برای محصولات کشاورزی محلی را افزایش می‌دهد.

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم روستایی

۲- ایجاد فضای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم روستایی

زندگی شهری و درگیری با مشکلات پایان‌ناپذیر آن، سبب شده تا انسان از گذشته خود فاصله بگیرد و بسیاری از آموزه‌های فرهنگی را فراموش کند. این در حالی است که سفر با تور گردشگری کشاورزی، به واسطه تعریف مزارع به عنوان بستر اقامتی و گردشگری، سبب تعامل مسافران با مردمان روستایی شده و به این واسطه فضای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم روستایی را فراهم می‌آورد. 

در زندگی روستایی می‌توان با ابعاد زیبا و متفاوت‌تری از حیات مواجه شد. قرار گرفتن در میان مردمان ساده و همراهی با دغدغه‌های آن‌ها، می‌تواند برای افرادی که درگیری بسیاری در زندگی کاری و تحصیلی خود دارند، سبب یک استراحت مفید شده و به عملکرد بهتر ذهن کمک کند. 

در تور گردشگری کشاورزی، هدف تنها بازدید از مزارع و خوردن محصولات ارگانیک نیست! بلکه بخش اعظم این نوع گردشگری، در خصوص تعامل با مردمان روستایی خواهد بود. در واقع گردشگری کشاورزی یک سبک سودمند برای مهمان و میزبان است. به طوری که علاوه بر مزایای آموزشی و یادگیری که برای مهمان دارد، به لحاظ روند معاملاتی، برای کشاورزان هم سودمند خواهد بود. 

تلاش جهت حمایت از اقتصاد محلی

۳- تلاش جهت حمایت از اقتصاد محلی

همانطور که گفته شد، گردشگری کشاورزی علاوه بر جنبه‌های تفریحی و گردشگری، دارای سود بالا برای خود کشاورزان است. در واقع می‌توان گفت فعالیت‌های گردشگری کشاورزی می‌تواند درآمد تکمیلی لازم برای حفظ مزارع کوچک و متوسط، دام‌داری‌ها و جوامع روستایی را فراهم کند. همین فاکتور می‌تواند به عنوان یک خروجی برای ساکنان محلی و گردشگران برای تجربه تماس و تعامل مستقیم با کشاورزی و منابع طبیعی تبلیغ شود. افزایش تعامل عمومی با مزارع کشاورزی و مزارع محلی می‌تواند درک و قدردانی از مناظر کاری را که به حفظ یا افزایش منابع طبیعی کمک می‌کند، افزایش دهد.

در نتیجه پایداری دراز مدت گردشگری کشاورزی به حفظ کیفیت محیط زیست مبتنی بر طبیعت که شامل کشاورزی مولد است بستگی خواهد داشت. از این رو بازه عملکردی این نوع گردشگری به مراتب گسترده‌تر خواهد شد. تجربه آموزشی، ارائه خدمات مشتری، امکانات کافی، محیط امن و در دسترس، روابط اجتماعی، و برنامه ریزی برای آینده مالی و مواردی از این دست، همگی نمونه‌هایی از مزایای این سبک گردشگری به شمار می‌روند. 

از آنجایی که در گذشته سفر و مسافرت به هر سبکی، سبب آلودگی‌های زیست محیطی و آسیب به اکوسیستم می‌شده، تلاش برای مفید واقع شدن انسان در طبیعت، به طور جدی مورد توجه قرار گرفته شده است. به همین دلیل شیوه‌های طبیعت محور به طور ویژه‌ای تعریف می‌شوند.

شکوفایی کسب‌وکار محلی به واسطه گردشگری کشاورزی، به گونه‌ای سبب تبلیغ محصولات مزرعه شده و افراد را به استفاده از این نوع محصولات ترغیب می‌کند. به علاوه در این راستا می‌توان سودآوری بلند مدت را برای مزارع مطرح کرد که مزایای بسیاری برای خود مسافران همراه دارد. 

برنامه ریزی برای تجربه‌ای لذت‌بخش برای کودکان

۴- برنامه ریزی برای تجربه‌ای لذت‌بخش برای کودکان

با توجه به تفاوتی که برای سفر با تور گردشگری کشاورزی مطرح می‌شود، بالطبع جذابیت‌های بیشتری برای نسل‌های جدید خواهد داشت. کودکانی که در شهر متولد شده و در فضای مدرن شهری زندگی می‌کنند، از تجربه قرارگیری در طبیعت و تجربه لمس محیط زیست محروم می‌شوند. 

از این رو طبیعی است که سفر با تور گردشگری کشاورزی جذابیت به مراتب بیشتری برای آن‌ها داشته باشد. از طرفی تعریف انواع امکانات رفاهی برای کودکان در طول این سبک تورها، سبب می‌شود در کنار یادگیری از طبیعت، تفریح و سرگرمی‌های جذابی را تجربه کنند. 

در تور گردشگری کشاورزی، علاوه بر زمین‌های کشت، بخش‌هایی برای بازدید از حیوانات مزرعه هم فراهم آورده شده. در واقع این بخش بیشترین طرفدار را در میان کودکان دارد و می‌تواند حس فوق‌العاده‌ای را برای آن‌ها تعریف کند. در نتیجه باید گفت مخاطبان این سبک گردشگری، تنها بزرگسالان نیستند؛ بلکه کودکان اشتیاق بیشتری نسبت به سفر به طبیعت نشان می‌دهند. 

همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که قرارگیری دائمی کودکان در فضای شهری، برای سلامت آن‌ها تهدیدهایی را تعریف می‌کند. از این رو سفر به طبیعت و قرارگیری در هوای پاکیزه همراه با تغذیه سالم از محصولات ارگانیک، سبب ارتقاء سلامتی کودکان شده و به عملکرد بهتر سیستم بدنی آن‌ها کمک می‌کند. این موضوع حتی در رابطه با سالمندان و افراد مسن، به طور پررنگ‌تری خودنمایی کرده و می‌تواند تاثیرات مثبت بیشتری روی سلامتی آن‌ها داشته باشد‌.

برنامه ریزی و ایجاد فرصت برای کمک به محیط زیست

۵- برنامه ریزی و ایجاد فرصت برای کمک به محیط زیست

سفر به طبیعت با تور گردشگری کشاورزی، در میان انواع سفرهای هدفمند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به همین موضوع، برنامه‌ ریزی‌های مربوط به این سفر، در چهارچوب کمک به محیط زیست خواهد بود. اهمیت این موضوع زمانی خود را به طور پررنگ‌تر نشان می‌دهد که هدف معرفی انسان مفید برای طبیعت باشد. 

قرارگیری انسان مدرن در طبیعت و برنامه ریزی برای بهبود شرایط آن، زمانی حاصل خواهد شد که مسیر زندگی در طول خدمت به محیط زیست باشد. از این رو سفرها، تفریحات، ساخت‌وسازها و هر روند دیگری، در صورتی که همسو با طبیعت تعریف شود، نه تنها آسیبی به آن وارد نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند به احیای خسارت‌ها کمک کرده و طبیعت فیلتر شده‌ای را در اختیار نسل‌های بعد قرار دهد. 

در خصوص برنامه ریزی برای کمک به محیط زیست، می‌توان به نیازهای مسافرتی اشاره کرد. در واقع در طول سفر، رفت‌وآمدها، شرایط اقامتی، نحوه تفریحات و تمامی پارامترهای این چنینی، می‌توانند در دو قالب سودمند و یا آسیب‌رسان مورد بحث قرار بگیرند. از این رو رعایت نکات اخلاقی در انتخاب شیوه‌های مسافرتی، می‌تواند کمک بزرگی برای طبیعت به شمار آید. 

هزینه‌های کمتر مسافرتی با تور گردشگری کشاورزی

۶- هزینه‌های کمتر مسافرتی با تور گردشگری کشاورزی

با توجه به اینکه در سفر به سبک طبیعت، خبری از اقامتگاه‌های لاکچری و وسایل نقلیه با کرایه‌های بالا نیست؛ طبیعتا هزینه‌های مسافرتی افراد به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. امروزه سفر به یکی از تفریحات پرهزینه تبدیل شده که نیاز به صرف مبالغ بالا برای بلیط‌های رفت‌وبرگشت، رزرو هتل، خوردوخوراک در طول سفر و مواردی از این دست خواهد داشت.

در چنین حالتی طبیعتا تقاضا کاهش یافته و صنعت گردشگری طرفداران کمتری پیدا می‌کند. از این رو صنعت گردشگری تنوع بالایی را در ارائه تورهای مسافرتی خود تعریف کرده که یکی از قابل توجه‌ترین‌ آن‌ها، مربوط به همین سبک مسافرتی کشاورزی است. به طوری که علاوه بر سودمندی انسان برای محیط زیست، هزینه‌های تفریحی کمتری تعریف می‌شود. 

افرادی که در پی یک سفر مقرون‌به‌صرفه‌ و در عین حال متفاوت هستند، به واسطه گردشگری کشاورزی می‌توانند تجربه فوق‌العاده‌ای کسب کنند.

کارآفرینی برای جوامع محلی

۷- کارآفرینی برای جوامع محلی

جدا از مواردی که تا اینجا گفته شد، مهم‌ترین ویژگی‌ای که می‌توان در خصوص سفر با تور گردشگری کشاورزی مطرح نمود، مربوط به تعریف فرصت‌های شغلی متنوع برای جوامع محلی است. در واقع سفر با تور گردشگری کشاورزی سبب کارآفرینی شده و جذابیت‌های بیشتری برای مسافران فراهم می‌آورد. 

ایجاد تفریحات سالم متنوعی که تا قبل از این تعریف نشده‌ بوده و یا ایجاد تورهای متنوع، علاوه بر جذابیت‌هایی که برای مسافران دارد، سود بالایی را برای افرادی که در مزارع کار می‌کنند، به همراه می‌آورد. 

در این راستا می‌توان گفت گردشگری کشاورزی پتانسیل اشتغال بخش گردشگری را با افزایش استخدام و منابع محلی و فرصت‌های قابل توجهی در گردشگری با محوریت فرهنگ محلی و محیط طبیعی تقویت می‌کند. به این وسیله در زیر مجموعه عملکرد و نتایج گردشگری کشاورزی، افزایش مشارکت جوامع محلی در زنجیره ارزش گردشگری، می‌تواند به توسعه اقتصاد محلی و کاهش فقر کمک کند. 

به طور کلی با توجه به اینکه گردشگری کشاورزی می‌تواند توسعه منطقه‌ای را ارتقا دهد و به حفظ تنوع در گیاهان و حیات وحش کمک کند، محبوبیت بسیاری در میان افراد پیدا کرده است. مزیت این رویکرد این است که مناطق روستایی مقصدهای مطلوبی برای تعطیلات و گشت‌وگذار هستند، به ویژه سبک‌های سنتی، که هنوز هم نگاهی اجمالی به نحوه زندگی و کار نسل‌های گذشته دارد. به همین دلیل گردشگری کشاورزی می‌تواند به نوعی در قالب سفر در زمان مورد بحث قرار بگیرد و در کنار مزایایی که برای طبیعت به همراه دارد، سبب زنده شدن خاطرات زیبای کودکی شود. 

از این رو در صورتی که شما هم به دنبال یک سفر هدفمند هستید و به طبیعت و محیط زیست اهمیت می‌‌دهید، بالطبع می‌توانید در طول سفر با تور گردشگری کشاورزی، بهترین نتایج را حاصل نموده و تجربه زیبایی از قرارگیری در طبیعت به دست آورید.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی