فارمرز

معرفی مزرعه گردشگری فارمرز

معرفی محصولات فارمرز

معرفی مزرعه گردشگری فارمرز

مزرعه گردشگری به عنوان یک بستر ایده‌آل جهت تجربه یک سفر آموزشی، از بخش‌های متنوعی برخوردار است. در واقع باید چنین گفت که مزرعه گردشگری، فضاییست که در آن به گردشگر اجازه می‌دهد تا برخی از فعالیت‌های کشاورزی مانند برداشت محصولات کشاورزی را که در مزرعه صورت می‌گیرد، مورد بازدید قرار دهد و از خدمات موجود بهره ببرد. مزرعه گردشگری فارمرز به عنوان یکی از فعالان موفق در این حوزه، به واسطه تنوعی که در بخش‌های مختلف بازدیدی در نظر گرفته، توانسته لیست قابل توجهی از محصولات مختلف را در میان تولیدات خود لحاظ کند. به زبان ساده‌تر، مزرعه گردشگری فارمرز هرآنچه که شما از یک مزرعه طبیعی و دوستدار طبیعت و حیوانات می‌خواهید، برای شما به ارمغان می‌‌آورد. 

با توجه به اینکه امروزه صنعت گردشگری جهت احیای محیط زیست، توجه ویژه‌ای به مقاصد طبیعی نموده، گردشگری در مزارع و تجربه فعالیت در این حوزه، به شدت رواج یافته است. به همین دلیل روزبه‌روز خدمات مزارع گردشگری توسعه پیدا می‌کند و به تعداد این مقاصد طبیعی افزوده می‌شود. چرا که بشر بدون طبیعت و محیط زیست نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. 

از طرفی باید گفت این سبک گردشگری، علاوه بر خلق تجربه‌ای متفاوت و آموزنده به فروش محصولات و ارائه خدمات کمک می‌کند، همچنین سبب آگاهی بیشتر افراد نسبت به محیط زیست و فرآیندهای کاشت و برداشت محصول می‌شود. از این رو به منظور آشنایی با مزرعه گردشگری فارمرز، در ادامه قصد داریم به ارائه توضیحات بیشتر نسبت به بخش‌های مختلف این مزرعه، تولیدات متنوعی که دارد و جذابیت‌‌های بازدید از آن بپردازیم. 

در مزرعه گردشگری، از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

در مزرعه گردشگری، از چه چیزهایی دیدن کنیم؟

گاها این سوال برای افراد ایجاد می‌شود که مزرعه گردشگری چگونه می‌تواند یک بستر مسافرتی باشد! در واقع فعالیت‌هایی که در طول این سفر انجام می‌شود و یا بازدید‌هایی که صورت می‌گیرد، برای این دسته از افراد ناآشناست! با این حال باید گفت در مزرعه گردشگری می‌توان مطالعات گسترده‌ای در خصوص کاشت و برداشت گیاهان و نیز نحوه پرورش آن‌ها صورت داد. 

تولیدات مزرعه گردشگری، در قالب محصولات کاملا ارگانیک و سالم، سبب ترغیب مسافران به داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی سالم می‌شود. این فاکتور سبب شده تا سفر به سبک طبیعت و بازدید از مزرعه گردشگری، برای خانواده‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کند تا سبب رشد بهتر کودکان شود. 

به طور کلی زمین‌های مختلفی که در این دسته از مزارع برای انواع محصولات در نظر گرفته شده، حیواناتی که نگهداری می‌شوند و تفریحاتی که برای مسافران مطرح شده، همگی نمونه‌هایی از جذابیت‌های سفر به مزرعه گردشگری به شمار می‌رود. در ادامه برخی از گزینه‌های پرمخاطب در بازدید از مزرعه گردشگری فارمرز، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

بازدید از گلخانه‌های هیدروپونیک

بازدید از گلخانه‌های هیدروپونیک

یکی از سبک‌های جدید و مورد توجه در روند کشت گلخانه‌ای، کشت هیدروپونیک است که هزینه بسیاری برای صاحبان گلخانه‌ها به همراه دارد. در مزرعه فارمرز امکان بازدید از این نوع گلخانه فراهم آورده شده و افراد می‌توانند از نزدیک شرایط کشت را مورد بررسی قرار دهند. این بخش عموما مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که علاقه زیادی به تکنیک‌های مختلف و مدرن کشاورزی دارند. 

در کشت هیدروپونیک، نیازی به استفاده از خاک مطرح نیست؛ یعنی آب و مواد معدنی، بستر پرورشی گیاه را فراهم می‌آورند. به علاوه در این سبک کشت، امکان رشد انواع گیاهان بدون تاثیر آب و هوا وجود دارد. در واقع کشت هیدروپونیک به تجهیزاتی نیاز دارد که به واسطه آن‌ها بتوان دما و رطوبت را تنظیم کرد و تغذیه گیاهان را مورد کنترل قرار داد تا یک محیط داخلی مناسب برای رشد سبزیجات ایجاد شود. از طرفی سبزیجات برای رشد به نور خورشید نیاز دارند؛ از آنجایی که در داخل گلخانه‌ها به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی‌شود، باید به جای آن از چراغ‌های LED یا اصطلاحا نور مصنوعی استفاده کرد. 

گلخانه هیدروپونیک به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا غذای سالم را در زمان کمتر و با عملکرد بسیار سریع‌تر تولید کنند. به همین دلیل علاقه‌مندان به کشاورزی و پرورش گیاهان، اغلب مشتاق بازدید از این نوع گلخانه‌ها هستند‌. به علاوه باید افزود که گلخانه‌های هیدروپونیک نیاز به فضای کشت را به حداقل می‌رسانند. در نتیجه می‌توان بیشترین بهره را از فضا برد. 

در مزرعه فارمرز، 50 هکتار زمین به بخش گلخانه هیدروپونیک اختصاص داده شده و محصولاتی چون گوجه و فلفل، به این سبک پرورش داده می‌شوند. از طرفی مساحتی حدود 500 هکتار برای باغات در نظر گرفته شده و انواع میوه‌ها و درختان پسته، انجیر و انار، در این بخش پرورش می‌یابند. 

دامداری و زنبورداری

دامداری و زنبورداری

از دیگر جذابیت‌های سفر به مزرعه، می‌توان به بخش دامداری آن اشاره کرد. حیواناتی که در یک مزرعه گردشگری نگهداری می‌شوند، می‌توانند شامل انواع دام و یا پرندگانی چون اردک، مرغ، خروس و یا … باشند که اغلب توجه کودکان را به خود جلب می‌کنند. نکته قابل توجه در رابطه با بخش دامداری در مزرعه گردشگری، تعریف محصولات پروتئینی برای مزرعه است.

شیر گاو و گوسفند، تخم پرندگان، پشم حیوانات و به طور کلی هر محصول دیگری که این حیوانات فراهم می‌آورند، می‌تواند در لیست محصولات مزرعه مورد معرفی قرار بگیرد. در نتیجه علاوه بر اینکه کشاورز موقعیت مطلوبی جهت فروش محصولات به دست می‌آورد؛ مسافران هم می‌توانند از فرصت موجود جهت تغذیه سالم بهره گیرند. 

دامداری هم مانند زراعت، یکی از اصلی‌ترین حرفه‌های مزرعه‌داران است که در گردشگری کشاورزی و بازدید از مزرعه‌ گردشگری، این دام‌ها نقش بسیار حیاتی پیدا می‌کنند. ایجاد امکانات لازم برای پرورش دام در مزرعه فارمرز، سبب شده تا محصولات متنوعی از این حوزه حاصل شود. در مزرعه گردشگری فارمرز، 41 هکتار زمین به عرصه دامپروری اختصاص داده شده و انواع محصولات این حوزه شامل مواردی می‌شود که در ادامه ذکر شده است: 

  • دام اصلاح نژاد شده

  • بره پرواری

  • کنسانتره خوراک دام

  • خاویار 

  • عسل طبیعی

  • ژل رویال

همانطور که در لیست محصولات دامی این مزرعه مطرح شد، علاوه بر تولیدات دامی، محصولاتی چون خاویار و عسل هم تعریف شده. در واقع در این مزرعه زنبورداری و پرورش ماهی هم بخش‌های به خصوص خود را دارند. همین فاکتور عاملی برای تنوع بیشتر محصولات این مزرعه بوده است. ناگفته نماند که همین محصولات، در تولیدات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری که علاوه بر عسل، محصولات دیگری چون ژل و موم هم به واسطه محصولات طبیعی تولید می‌شوند. 

در این بین باید گفت، کیفیت انکار ناپذیری که عسل و دیگر محصولات مزرعه گردشگری فارمرز در اختیار افراد قرار می‌دهد، عاملی برای محبوبیت آن‌ها به شمار می‌رود.

مزرعه حفاظت از گونه‌های در حال انقراض 

مزرعه حفاظت از گونه‌های در حال انقراض 

از جمله جذاب‌ترین فعالیت‌هایی که توسط مزرعه گردشگری فارمرز ارائه می‌شود، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است. با توجه به اینکه هدف مزرعه گردشگری، توسعه فرهنگ احترام به محیط زیست و یادگیری از آن است، بالطبع ارائه چنین خدمتی در راستای حفاظت از محیط زیست، می‌تواند یکی از جذاب‌ترین عملکردهای انسانی باشد. 

گوزن زرد ایرانی نمونه‌ای از گونه‌های در حال انقراض و ارزشمندی است که در حال حاضر تعداد کمی از آن وجود دارد. مراقبت از این گونه حیوانی و تامین نیازهای حیاتی آن، نه تنها کمکی بزرگ به طبیعت به شمار می‌رود؛ بلکه برای اغلب بازدیدکنندگان جذابیت دارد. 

مزرعه گیاهان دارویی

مزرعه گیاهان دارویی

علاوه بر گیاهان و میوه‌های خوراکی، بخشی از محصولات موجود در مزرعه گردشگری فارمرز، شامل انواع گیاهان دارویی می‌شود. در واقع فراهم آوری شرایط برای پرورش انواع گیاهان، سبب شده تا بتوان بدون محدودیت، انواع گیاهان و سبزیجات را در مزرعه فارمرز به مرحله کشت و تولید رساند. 

با توجه به اینکه امروزه استفاده از انواع محصولات طبیعی، مخاطبان بیشتری پیدا کرده، شاهد گسترش پرورش انواع گیاهان دارویی هستیم. نمونه‌هایی از گیاهان دارویی مورد پرورش در مزرعه گردشگری فارمرز عبارتند از: 

  • اسطوخودوس

  • نعناع فلفلی

  • مرزه خوزستانی

  • آویشن باغی  

  • آویشن شیرازی 

همانطور که در بخش دامپروری به طور جزئی لحاظ شد، این گیاهان در عرصه تولید محصولات دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و لزوما به طور مستقیم مصرف نمی‌شوند؛ از این رو برای تولیدات محصولات دارویی و بهداشتی از گیاهان مورد اشاره بهره گرفته می‌شود. همچنین این گیاهان برای اسانس‌گیری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

علاوه بر موارد مذکور، در مزرعه گردشگری فارمرز، کشت بافت، تولید عوامل کنترل بیولوژیک آفات (این مساله باعث عدم استفاده از سموم شیمیایی در تولید گلخانه‌ای می شود)، تولید نهال و موارد بسیار دیگر، در میان تولیدات و خدمات آن توصیف می‌شوند. انجام این دسته از فعالیت‌ها هم در جنبه‌های پرورشی و کشاورزی اهمیت دارد و هم به لحاظ گردشگری، سبب ایجاد جاذبه‌های متنوع در تور مزرعه شده است. 

به همین سبب افرادی که به طبیعت علاقه دارند و در پی ایجاد ردپای مثبت از خود هستند، می‌توانند با انتخاب مزرعه گردشگری به عنوان مقصد مسافرتی خود، علاوه بر کمک اقتصادی به صنعت کشاورزی، آموزه‌های متنوعی از روند پرورش انواع گیاهان به دست آورند.

هرآنچه که در مزرعه گردشگری فارمرز می‌بینید بر علوم و پژوهش‌های تخصصی تکیه زده است!

یکی دیگر از دلایل محبوبیت محصولات فارمرز و خدماتی که در این مزرعه ارائه می‌شوند، پشتوانه علمی تمام موجودیت‌های مزرعه است. فارمرز هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدی و تحقیقاتی ایران شناخته می‌شود که با انجام مطالعات علمی و پژوهش‌های تخصصی، در تلاش است که رشد و پیشرفت حقیقی بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپروری و گردشگری را رقم بزند. 

به بیان دیگر، زمانی که طبیعت با علم همگام شود و دانش و محیط زیست دوش به دوش هم حرکت کنند، نتیجه کار تولید محصولات و فضای منحصر به‌فردی خواهد شد که از بسیاری از گونه‌های طبیعی محافظت به عمل می‌آورد و گردشگری سبز را توسعه می‌دهد.

فعالیت مزرعه گردشگری فارمرز در راستای حفظ منابع طبیعی و بهبود محیط زیست 

یکی دیگر از شگفتی‌های مزرعه گردشگری ما تلاش برای حفظ منابع طبیعی و بهبود محیط زیست به شمار می‌آید. چرا که در مزرعه ما به هیچ وجه تولید محصولات، افزایش تولید و اشتغال کشور، نباید کوچکترین آسیبی به طبیعت وارد کند. تمام مجموعه فارمرز در تلاش است که تکنولوژی‌های روز دنیا را در درون کشور ایران بومی سازی کند. لذا هدف اصلی کمک به حفظ منابع طبیعی و بهبود و توسعه محیط زیست است و با هرگونه عملیات متضاد طبیعت شدیدا مخالفت میشود. 

تلاش مزرعه گردشگری فارمرز برای اشتغالزایی و کاهش فقر

تلاش مزرعه گردشگری فارمرز برای اشتغالزایی و کاهش فقر 

یکی دیگر از اساسی‌ترین هدف‌هایی که در مزرعه گردشگری فارمرز دنبال می‌شود، تلاش برای اشتغال‌زایی و کاهش فقر است. با توجه به اینکه گردشگری به عنوان فعالیتی نیرو محور شناخته می‌شود که به طور مستقیم و غیرمستقیم از هر یازده شغل، یک شغل را به خود اختصاص می‌دهد. لذا در تمام بخش‌های کشاورزی، دامداری و خدمات نیاز به نیروی کار به طور ملموسی حس می‌شود. با این اوصاف مزرعه گردشگری فارمرز با به کارگیری نیروهای محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، در تلاش است که با تولید ثروت به کاهش فقر کمک کند.

در نهایت مزرعه گردشگری فارمرز بسیار خرسند است که با تشکیل این مجموعه به توسعه و تحول صنعت کشاورزی، دامپروری، گلخانه‌های هیدروپونیک و … در کشور کمک کرده است. باشد که با پیشرفت روزافزون گردشگری سبز، دیگر هیچ آسیبی بر پیکر بی‌نقص طبیعت وارد نشود و انسان بتواند بیشترین بهره را از طبیعت و محیط زیست ببرد. 

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی