فارمرز

از گردشگری کشاورزی چه می‌دانید؟

از گردشگری کشاورزی چه می‌دانید؟

از گردشگری کشاورزی چه می‌دانید؟

گردشگری کشاورزی از جمله سبک‌های نوین گردشگری بوده که به دلیل فاصله‌ای که بین زندگی شهری و دغدغه‌های روزمره افراد ایجاد می‌کند، توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند و محبوبیت زیادی در میان گردشگران پیدا کند. در روند گردشگری کشاورزی، مقصد سفر می‌تواند یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری باشد که با فعالیت‌هایی مبتنی بر کشاورزی، سفری متفاوت را برای متقاضیان به همراه آورد. با توجه به اینکه طبیعت بزرگ‌ترین بستر مسافرتی برای تفریح، تعلیم و تحقیق به شمار می‌رود، اهداف متنوعی را می‌توان در راستای جلب توجه افراد نسبت به این مقصد گردشگری تعریف کرد. 

در این بین گستردگی سوالات مربوط به زندگی روستایی و تولید محصولات مختلف در مزارع، سبب کنجکاوی افراد برای تجربه یادگیری از طبیعت شده؛ به همین دلیل در ادامه قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر نسبت به گردشگری کشاورزی، شما را با نتایج این سبک از گردشگری آشنا کنیم.

گردشگری کشاورزی، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت و فرهنگ

گردشگری کشاورزی، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت و فرهنگ

منظور از عبارت گردشگری کشاورزی، تجربه‌ای متفاوت از طبیعت و فرهنگ، آشنایی با سبک زندگی روستایی و نحوه تولید محصولات کشاورزی است. عبارت گردشگری کشاورزی یا اگری‌توریسم (agritourism)، به طور واضح مقصد و هدف گردشگری را بیان می‌کند. 

امروزه شهرنشینی و مشکلات متعددی که زندگی شهری برای افراد به همراه دارد، سبب شده تا اغلب افراد در پی تجربه‌ای متفاوت باشند که آن‌ها را از محیط شهری دور کرده و سبب کاهش اضطراب و استرس آن‌ها شود. به همین دلیل صنعت گردشگری وارد عرصه نوینی شده و سعی دارد اصطلاحا با یک تیر دو نشان را هدف بگیرد. منظور از این بحث منافع و مزایایی است که گردشگری کشاورزی و دیگر اشکال گردشگری سبز برای مسافران و طبیعت دارد. 

از جمله دلایلی که افراد را نسبت به گردشگری سبز کنجکاو و مشتاق کرده، می‌توان به افزایش توصیه‌های مربوط به استفاده از محصولات ارگانیک اشاره کرد. به علاوه محصولات ارگانیک در حال حاضر به طور گسترده در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند؛ همین موضوع سبب شد تا افراد نسبت به نحوه تولید این محصولات در مزارع کنجکاو شده و ایده جدیدی را برای صنعت گردشگری فراهم آورند. به همین خاطر امروزه گردشگری کشاورزی در میان پیشنهادهای تورهای گردشگری قرار گرفته تا افراد پاسخ این دست سوالات خود را به‌دست آورند.

سفری به قلب طبیعت و آشنایی با شیوه‌های تولید غذا

این سفر بیشتر از اینکه جنبه تفریحی داشته باشد، در جنبه‌های علمی و آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. علت این مسئله هم طبیعتا مربوط به آشنایی با شیوه‌های تولید غذا خواهد بود. شما در تور گردشگری کشاورزی، می‌توانید از مزارع مختلف دیدن کنید و گیاهان و میوه‌ها را در بوته‌ها و درختان خود مشاهده نمایید. این نوع سفر به کسب اطلاعات بسیار در خصوص نحوه پرورش گیاهان کمک خواهد کرد. 

به علاوه برقراری ارتباط با مردمان محلی در صورت نبود راهنما، می‌تواند سبب آشنایی هر چه بیشتر با سبک زندگی آن‌ها و فرهنگ‌ به خصوصی که دارند شود. در واقع باید گفت گردشگری کشاورزی افراد را از یک جهت با طبیعت و از جهت دیگر با مردمان محلی آشنا کرده و به برقراری ارتباط موثر کمک می‌کند. به همین دلیل از سفرهای معمولی متمایز شده و سبک زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای حمایت از تولیدات محلی

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای حمایت از تولیدات محلی

از دیگر نتایجی که می‌توان در رابطه با گردشگری کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار داد، جنبه‌های حمایتی آن است. با توجه به اینکه در تور گردشگری کشاورزی مقصد بازدید روستاها و مزارع مختلف بوده و هدف آشنایی با شیوه‌های تولید محصولات طبیعی و ارگانیک است، قطعا نتیجه آن حمایت از تولیدات محلی خواهد بود. 

این فاکتور نه تنها سبب سود رسانی به مردمان محلی و کمک به صنعت کشاورزی آن‌ها می‌شود؛ بلکه می‌تواند باعث ایجاد یک سبک زندگی سالم شده و عادت‌های تغذیه‌ای شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. این موضوع به سبب آگاهی از پرورش گیاهان طبیعی و کسب اطلاعات مربوط به مزایا و خواص آن‌ها حاصل می‌شود. 

ایجاد دید وسیع نسبت به محصولات ارگانیک عاملی برای تشویق افراد در راستای استفاده از آن‌ها خواهد بود. برخورداری از یک زندگی سالم و آینده‌ مطمئن، به واسطه انتخاب‌های درست شما ممکن می‌شود. انتخاب‌هایی که در راستای اهداف طبیعت باشند همواره بهترین گزینه‌های سلامتی و اخلاقی بوده‌اند که سفر به دل طبیعت هم می‌تواند به عنوان یکی از این انتخاب‌ها نقش پررنگی در زندگی شما داشته باشد. 

گردشگری کشاورزی، راهی برای حفظ محیط زیست

گردشگری کشاورزی، راهی برای حفظ محیط زیست 

با توجه به اینکه در سفر به سبک گردشگری کشاورزی، رعایت اصول اخلاقی همسو با نیازهای محیط زیست در اولويت قرار می‌گیرد، طبیعی است که حفاظت از محیط زیست به یکی از آثار و نتایج آن تبدیل شود. از آنجایی که در طول دهه‌های اخیر سفر به طبیعت سبب شده تا محیط زیست بیشترین آسیب را متحمل شود، امروزه تدابیر مختلفی در راستای حفظ آن صورت گرفته که گردشگری کشاورزی یکی از نمونه‌های موثر به شمار می‌رود. 

در گذشته حضور انسان در طبیعت عاملی برای تولید زباله و ایجاد آلودگی در آب و خاک بوده که سبب آ آن برای سیب به محیط زیست می‌شد! از این رو صنعت گردشگری با معرفی تورهای طبیعت‌دوستانه در سبک تور سبز و کشاورزی، در پی افزایش آگاهی بوده تا به این وسیله کمک حال طبیعت باشد. 

در نتیجه اگر تجربه یک سفر مسئولانه و اخلاقی برای شما جذابیت دارد و می‌خواهید نقش مفیدی برای حفاظت از محیط زیست داشته باشید، می‌توانید گردشگری کشاورزی را در لیست سفر خود قرار دهید.

گردشگری کشاورزی، تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزشی

گردشگری کشاورزی، تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزشی

همان‌طور که پیش از این هم ذکر کردیم گردشگری کشاورزی شکلی از زندگی در سبک دستیابی به آرامش روحی و روانی است. به گونه‌ای که در این نوع گردشگری شما سعی می‌کنید علاوه بر گردشگری و تفریح، مطالبی را بیاموزید و تجربه‌های جدیدی را از بطن طبیعت کسب کنید. در این سفر شما می‌آموزید که چطور به طبیعت احترام بگذارید یا حتی چطور محصولاتی که روزانه مصرف می‌کنید را پرورش دهید. 

ناگفته نماند که گردشگری کشاورزی زیرمجموعه‌ای از گردشگری روستایی است و به همین علت زندگی به سبک روستایی را به شما آموزش می‌دهد تا با فاصله‌گیری از دنیای شهری به این حقیقت دست یابید که زندگی روستایی و فعالیت کشاورزی بسیار سالم‌تر و آرامش‌بخش‌تر از امکانات رفاهی شهری است. 

این نوع گردشگری مفهوم دو عنصر سفر و کشاورزی را با یکدیگر ادغام می‌کند تا به مقاصد مهمی چون رشد اقتصادی، تولید محصولات کشاورزی، جذب دوستداران طبیعت و.. دست یابد.

بنابراین مهم‌ترین ویژگی گردشگری کشاورزی، آموزش محور بودن آن است. چرا که در این نوع گردشگری افزون بر تفریح و آشنایی با سبک متنوعی از زندگی، گردشگران می‌آموزند که زندگی می‌تواند جلوه متفاوت‌تر و طبیعی‌تر داشته باشد که جزء به جزء آن توسط انسان و طبیعت ساخته می‌شود.

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای آشنایی با آداب و رسوم روستایی

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای آشنایی با آداب و رسوم روستایی

از دیرباز تا کنون همیشه آداب و رسوم روستایی برای افراد قابل احترام بوده است و همچنین از سبک زندگی روستایی به عنوان نمادی از زندگی سالم و آرامش روحی از آن یاد می‌شود. لذا افراد زیادی هستند که می‌خواهند اوقات فراغت خود را صرف زندگی روستایی کنند و به این طریق آداب و رسوم زندگی خالص و بی ریای روستا را با تمام وجود خود لمس کنند.

گردشگری کشاورزی یک فرصت عالی برای آشنایی با آداب و رسوم روستایی است، زیرا این نوع گردشگری به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم با جامعه محلی و فرهنگ آنها در ارتباط با زندگی روستایی آشنا شوید. از طریق شرکت در فعالیت‌های کشاورزی مانند برداشت محصولات، دامپروری یا تولید صنایع دستی، شما می‌توانید به نزدیکی با سبک زندگی و فرهنگ محلی بپردازید و با مردم محلی در تعامل بوده و از تجربیات آنها بهره‌مند شوید. این تجربه می‌تواند به شما افق‌های جدیدی برای درک بهتر جوامع روستایی و ارتباطات اجتماعی در این محیط‌ها ارائه کند.

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر

با توجه به تمام آنچه تاکنون گفته شد، واضح است که گردشگری کشاورزی به عنوان یک فرصت مطلوب برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر تلقی می‌شود‌. از جمله اصلی‌ترین دلایل قرارگیری گردشگری کشاورزی به عنوان فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهری، موارد زیر است:

  • طبیعت زیبا

روستاها و مناطق کشاورزی معمولاً دارای طبیعت زیبا، مناظر آرام و هوای تازه و سالم هستند که به شما اجازه می‌دهند از استرس شهری فاصله بگیرید و با طبیعت همراه شوید.

  • فعالیت‌های آرامش‌بخش

در گردشگری کشاورزی، شما می‌توانید در فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند گردش در مزارع، پیاده‌روی در اطراف روستا، چیدمان گل‌ها و گیاهان و … شرکت کنید که برای شما حس آرامش و سبکی را به ارمغان می‌آورد.

  • امکان ارتباط با طبیعت

خوب است اشاره کنیم که گردشگری کشاورزی به شما اجازه می‌دهد تا به طبیعت نزدیک شوید و با آن ارتباط برقرار کنید و یا با حیوانات مزرعه آشنا شوید و از زندگی ساده و طبیعی در محیط روستایی نهایت لذت را ببرید.

  • فرصت برای تفکر و تأمل

دوری از هیاهو و زندگی پرمشغله شهری، به شما این فرصت را می‌دهد که به تفکر، تأمل و خودآگاهی بپردازید و از لحظات آرامش‌بخش موجود به منظور بازسازی روح و ذهن خود استفاده کنید.

بنابراین، گردشگری کشاورزی می‌تواند یک فرصت عالی برای دوری از هیاهو و استرس شهری باشد که برای شما سرشار از آرامش و حس خوب و سرزندگی خواهد بود.

گردشگری کشاورزی، راهی برای توسعه پایدار جوامع محلی

گردشگری کشاورزی، راهی برای توسعه پایدار جوامع محلی

گردشگری کشاورزی به عنوان یک راهکار عالی برای توسعه پایدار جوامع محلی تلقی می‌شود که نقش به سزایی در رشد جوامع محلی دارد. از جمله دلایل نقش پررنگ گردشگری کشاورزی در توسعه جوامع محلی عبارتند از:

  • توسعه اقتصاد محلی

گردشگری کشاورزی می‌تواند منابع اقتصادی جدیدی را به جوامع محلی تزریق کند، زیرا با جذب گردشگران و توریست‌ها، فرصت‌های شغلی جدید در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌شود. این فرآیند منجر به رونق اقتصادی و افزایش درآمد مردم محلی خواهد شد.

  • حفاظت از محیط زیست

گردشگری کشاورزی در راستای حفاظت و نگهداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی فعالیت دارد، بنابراین این نوع گردشگری معمولاً به توسعه پایدار و بهره‌وری منابع طبیعی منطقه کمک می‌کند و از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری به عمل می‌آورد.

  • حفظ فرهنگ و هویت محلی

گردشگران که به مناطق کشاورزی سفر می‌کنند، با فرهنگ، هنر، آداب و رسوم محلی آشنا می‌شوند؛ با این حساب حفظ و تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی جوامع محلی نتیجه این آشنایی خواهد بود که به ترویج و حفظ ارزش‌های فرهنگی کمک می‌کند.

  • توسعه و رشد مزارع کوچک و متوسط

گردشگران که به مناطق کشاورزی سفر می‌کنند، اغلب از محصولات محلی خریداری می‌کنند که این مورد باعث توسعه و رشد مزارع کوچک و متوسط در منطقه می‌شود. همچنین افزایش تولیدات محلی، اشتغال و رونق اقتصادی منطقه نیز طی این فرآیندها حاصل می‌شود.

با این اوصاف گردشگری کشاورزی به عنوان یک راهکار مطلوب و سازنده در جهت توسعه پایدار جوامع محلی نقش مهم و اساسی دارد و می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع روستایی کمک شایانی کند.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی