فارمرز

آشنایی با انواع فلفل

آشنایی با انواع فلفل

یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین گیاه‌های خوراکی که در سطح بین‌المللی محبوب است، فلفل می‌باشد. به گونه‌ای ‌که انواع فلفل از ثابت‌ترین چاشنی‌های مورد استفاده در غذاهای کشورهای اقصی نقاط جهان هستند. همچنین ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از محبوبیت این گیاهان خوراکی به خواص فلفل منتهی می‌شود. 

با توجه به اینکه موضوع مورد بررسی ما در خصوص انواع فلفل در ایران است، لازم می‌دانیم که فلفل‌های مورد استفاده در ایران را شناسایی کنیم. اما جالب است بدانید که فلفل‌های کشورهای دیگر نیز در ایران به فروش می‌رسند و حتی به لحاظ کاربردی نیز در آشپزخانه‌های بانوان ایرانی می‌توان اثری از آن‌ها یافت. به همین ترتیب ما تنها به فلفل‌هایی که منشا ایرانی دارند بسنده نمی‌کنیم و هر آنچه لازم است درباره انواع فلفل در ایران بدانید را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. لذا اگر می‌خواهید با انواع فلفل، تاریخچه آن‌ها به همراه خواص فلفل آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

انواع فلفل 

اگر بخواهیم انواع فلفل را در یک نگاه کلی بدون در نظر گرفتن تقسیم‌بندی کشوری بررسی کنیم، به موارد زیر دست می‌یابیم. لازم به ذکر است که همانگونه که گفتیم، شاید منشأ فلفل‌هایی که در ادامه بررسی می‌شوند، ایران نباشد اما در کشور ما به فروش می‌رسند و بسیار هم پرکاربرد و محبوب هستند.

فلفل دلمه‌ای (Bell pepper)

فلفل دلمه‌ای (Bell pepper)

یکی از محبوب‌ترین فلفل‌هایی که غیرممکن است در آشپزخانه‌های ایرانی پیدا نکنید، فلفل دلمه‌ای است. این فلفل با نام‌های جایگزین فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای و فلفل دلمه‌ای شیرین شناخته می‌شود. 

از بارزترین خصوصیات و خواص فلفل دلمه‌ای می‌توان به شکل نسبتا بزرگ، رنگ سبز، قرمز، زرد و طعم کمی تلخ اشاره کرد. جالب است بدانید که این فلفل در ابتدا سبز است و اگر بزرگ و رسیده شود، به رنگ قرمز با طعی شیرین‌تر دست پیدا می‌کند. شما می‌توانید این فلفل را در انواع رنگ‌های زرد، نارنجی، سفید، صورتی و حتی بنفش پیدا کنید. 

این فلفل بیشتر برای القای رنگ به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین با وجود آب بالایی که دارد، رطوبت زیادی به غذا اضافه می‌کند. 

در خصوص تاریخچه این فلفل باید بگوییم که منشا آن از مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است. البته دانه این گیاه در سال 1493 به اسپانیا منتقل شد و از آن کشور به دیگر نقاط جهان چون اروپا، آفریقا و آسیا رسید‌.

ناگفته نماند که ویژه‌ترین خواص فلفل دلمه‌ای این است که ترکیبات آنتی اکسیدانی ویتامین C و کاروتن را حمل می‌کند.

فلفل آناهیم (Anaheim pepper)

فلفل آناهیم (Anaheim pepper)

یکی دیگر از انواع فلفل در ایران که شاید نام آن را اولین بار است که می‌شنوید اما مسلما آن را دیده‌اید یا خورده‌اید، فلفل آناهیم است که با نام‌های چیلی سبز کالیفرنیا، چیلی ورده و چیلی مکزیکی جدید نیز معرفی می‌شود. 

تاریخچه این فلفل از کالیفرنیا و مکزیک است. به لحاظ ویژگی‌های کلی، این فلفل دارای طعم نسبتا تندی است و همچنین در غذاهای جنوب آمریکا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

فلفل سرانو (Serrano pepper)

فلفل سرانو (Serrano pepper)

فلفل سرانو از انواع فلفل مورد استفاده در ایران است که نوعی فلفل تند می‌باشد. این فلفل در ابتدا تنها در غذاهای مکزیکی مصرف می‌شده است اما هم‌اکنون در سرتاسر جهان محبوبیت دارد. تاریخچه این فلفل به رشته ‌کوه‌های سیرا در ایالت‌های پوئبلا و هیدالگو مکزیک و نام سرانو نیز به همین رشته‌ کوه‌ها اشاره دارد. 

از شگفت‌انگیز‌ترین خواص فلفل سرانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • منبع غنی پتاسیم 
  • تقویت کننده سلامت قلب 
  • تسریع بهبود زخم معده 
  • موثر در تسکین درد مزمن مانند در عضلات 
  • موثر در کاهش وزن 
  • کمک به بهبود سلامت استخوان‌ها 
  • تنظیم کننده قند خون 
  • کمک به کاهش دمای بدن 
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • و…
فلفل پوبلانو (Poblano)

فلفل پوبلانو (Poblano)

یکی دیگر از انواع فلفل که در ایران بسیار محبوب است، فلفل پوبلانو می‌باشد که بومی مکزیک است. این فلفل طعمی ملایم و کمی شیرین دارد. همچنین فلفل پوبلانو را در زمان بلوغ به عنوان فلفل آنچو یا مولاتو نیز معرفی می‌کنند. در ادامه از بارزترین خواص فلفل پوبلانو می‌توان به منبع غنی از مواد مغذی، سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها، کمک به کاهش درد و التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

فلفل کاین (Cayenne pepper)

فلفل کاین (Cayenne pepper)

فلفل کاین از خانواده فلفل‌های هلاپینو یا به عبارتی نوعی فلفل تند و دلمه‌ای است. این فلفل بیشتر به عنوان ادویه برای انواع غذا‌ها استفاده می‌شود. در واقع ماده فعالی موسوم به کپسایسین علت اصلی تندی این فلفل است. همچنین همین ماده منجر شده که فلفل کاین در درمان دردهای ماهیچه و مفاصل بسیار مفید باشد. خوب است ذکر کنیم که این فلفل در طب سنتی چین بسیار مشهور است. از دیگر خواص فلفل کاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کمک به تسکین درد 
  • موثر در کنترل وزن 
  • درمان سرماخوردگی و احتقان 
  • موثر در از بین بردن خارش 
  • محافظت از سیستم عصبی 
  • و…
فلفل هابانرو (Habanero chili)

فلفل هابانرو (Habanero chili)

یکی از انواع فلفل دلمه‌ای که در دسته فلفل‌های تند قرار می‌گیرد، فلفل هابانیرو یا هابانرو است که در ایران تحت عنوان فلفل هندی شناخته می‌شود. تاریخچه این فلفل از شبه جزیره یوکاتان مکزیک و دریای کارائیب نشات می‌گیرد؛ در این مناطق برای درست کردن سس‌های تند از این فلفل استفاده می‌کنند.

فلفل روکوتو (Rocoto pepper)

فلفل روکوتو (Rocoto pepper)

یکی دیگر از انواع فلفل که شاید کمی برای ما ایرانیان ناشناخته باشد، فلفل روکوتو است که از دیواره‌های ضخیم مانند فلفل‌های مینیاتوری بهره می‌برد. بذرهای این فلفل به رنگ سیاه هستند و طعمی بسیار تند دارد. همچنین تاریخچه این فلفل به کشور پرو بازمی‌گردد.

خوب است اشاره کنیم که در برخی مواقع به دلیل برگ‌های پشمالوی این فلفل از آن به عنوان فلفل کرک‌دار نیز یاد می‌شود. در حالت کلی فلفل روکوتو طعمی ترد و میوه‌ای دارد و به طور معمول در سالسا کاربرد دارد.

فلفل پیری پیری (piri piri pepper)

فلفل پیری پیری (piri piri pepper)

فلفل پیری پیری یا پری پری به عنوان فلفل چشم پرنده آفریقایی و فلفل شیطان قرمز آفریقایی نیز معرفی می‌شود. تاریخچه این فلفل از آفریقای جنوبی و موزامبیک کنونی نشات گرفته است. 

فلفل پیری پیری در ادویه‌ها و سس‌های تند کاربرد زیادی دارد و طعم فوق‌العاده‌ای را برای غذاهای تند و تازه به ارمغان می‌آورد.

فلفل هالاپینو (Jalapeño)

فلفل هالاپینو (Jalapeño)

فلفل هالاپینو که در زبان فارسی به عنوان هالاپینو نیز معرفی می‌شود، یکی از انواع فلفل تند است که حدود 2 الی 3.5 اینچ طول دارد. این فلفل زمانی که هنوز سبز است برداشت می‌شود اما ممکن است در زمان قرمز بودن هم برداشت شود. از جمله خواص فلفل هالاپینو، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موثر در مبارزه با سرطان 
  • کمک به درمان سردرد میگرن
  • موثر در تقویت بینایی 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن 
  • جلوگیری از سرماخوردگی
  • پیشگیری از رشد انواع باکتری در بدن 
  • کمک به کاهش وزن
  • و…
فلفل تاباسکو (Tabasco pepper)

فلفل تاباسکو (Tabasco pepper)

یکی دیگر از انواع فلفل تند، فلفل تاباسکو است که در بسیاری از کشورهای جهان در لیست چاشنی‌های بسیار معروف قرار می‌گیرد. همچنین ناگفته نماند که این فلفل برای تهیه سس معروف تاباسکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلفل گیلاس (cherry pepper)

فلفل گیلاسی (cherry pepper)

از دیگر انواع فلفل‌ که در ایران بسیار محبوب است و ظاهر بامزه‌‌ای هم دارد، فلفل گیلاسی است که همچون نام خود مانند یک گیلاس است. این فلفل با نام‌های دیگری چون فلفل پیمیینتو یا پیمنتو معرفی می‌شود. ظاهر این فلفل همچون یک قلب گرد است و طعمی شیرین دارد. این میوه فلفل مانند غنی از منابع معدنی و مواد با ارزش است؛ فیبر و ویتامین پایه و اساس این فلفل هستند. همچنین در عین حال فلفل گیلاسی کالری بسیار کمی دارد و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

فلفل چیلاکا (Chilaca pepper)

فلفل چیلاکا (Chilaca pepper)

یکی دیگر خاص‌ترین انواع فلفل که به ندرت در ایران استفاده می‌شود، فلفل چیلاکا است. این فلفل به ظاهر سیاه رنگ و چروکیده خود مشهور است. همچنین طعم فلفل چیلاکا شبیه به آلو و شیرین مانند است. واژه چیلاکا یک نوع اصطلاح آزتک است که در معنای پیر یا موی خاکستری بیان می‌شود، در واقع این نام نشان از ظاهر پیر و خسته فلفل چیلاکا دارد. زمانی که فلفل چیلاکا خشک شود، به فلفل پازیلا یا Chile negro تغییر نام پیدا می‌کند. این فلفل اغلب در سس‌ها و میوه‌های ترکیبی قابل استفاده است.

فلفل میراسول (mirasol pepper)

فلفل میراسول (mirasol pepper)

یکی از زیباترین انواع فلفل که اکثرا در فیلم‌ها و انیمه‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلفل میراسول است که رنگ قرمز روشن و نوکی تیز دارد. قابل توجه است که نوک تیز این فلفل رو به بالا و به سمت خورشید رشد می‌کند. به همین دلیل نام آن میراسول است که در زبان اسپانیایی به معنای نگاه کردن به خورشید است. خوب است بدانید که به این فلفل در حالت خشک، گواجیلو گفته می‌شود. گواجیلو کمی تند و اسیدی است. نکته آخر در مورد فلفل میراسول این است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین فلفل‌های مورد استفاده در سس مول محسوب می‌شود.

فلفل پیکیلو (piquillo pepper)

فلفل پیکیلو (piquillo pepper)

از دیگر فلفل‌های بامزه که به عنوان فلفل منقاری کوچک نیز شناخته می‌شود، فلفل پیکیلو است که طعمی ملایم و شیرین دارد. تاریخچه این فلفل به کشور اسپانیا بازمی‌گردد و همچنین طعمی دودی و ترش دارد. از این فلفل در انواع ساندویچ‌ها، سس‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود.

فلفل شیشیتو (shishito pepper)

فلفل شیشیتو (shishito pepper)

فلفل شیشیتو یک فلفل ژاپنی ملایم و شیرین است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان محبوبیت دارد. این فلفل کوچک و باریک با ظاهری چروکیده است و معمولاً وقتی نابالغ و سبز است و در هنگام رسیدن قرمز می‌شود. فلفل شیشیتو را اغلب به صورت کبابی یا تاول در تابه میل می‌کنند و به عنوان پیش غذای خوشمزه یا غذای جانبی سرو می‌شود.

از نظر فواید، فلفل شیشیتو سرشار از ویتامین‌های A و C و همچنین آنتی اکسیدان‌هایی است که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کند. آن‌ها همچنین حاوی کپسایسین هستند که به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است و ممکن است به تسکین درد کمک کند.

از نظر تاریخچه، فلفل شیشیتو برای قرن‌ها در ژاپن کشت می‌شده است و اعتقاد بر این است که منشا آن در شرق آسیا بوده است. نام آنها از کلمه ژاپنی “shishi” به معنای شیر گرفته شده است، زیرا ظاهر چروکیده آن‌ها شبیه به صورت شیر ​​است. فلفل شیشیتو در سال‌های اخیر در خارج از ژاپن محبوبیت پیدا کرده است و اکنون معمولاً در بازارها و رستوران‌های سراسر جهان یافت می‌شود.

فلفل شبح (Ghost pepper)

فلفل شبح (Ghost pepper)

فلفل شبح، فلفل چیلی بسیار تند است که منشا آن هند است و به دلیل گرمای شدید آن از 800000 تا بیش از 1 میلیون واحد حرارتی اسکویل شناخته می‌شوند. آنها در غذاها و سس های تند استفاده می شوند و حاوی کپسایسین هستند که ممکن است فواید سلامتی مانند تسکین درد و بهبود متابولیسم را ارائه دهد.

فلفل پادرون (Padron Pepper)

فلفل پادرون (Padron Pepper)

فلفل پادرون فلفلی ملایم و شیرین از اسپانیا است که معمولاً به صورت سرخ شده یا کبابی با نمک میل می‌شود. آن‌ها سرشار از ویتامین A و C، آنتی اکسیدان، کالری کم و فیبر بالا هستند. هر دو فلفل دارای طعم‌های منحصر به فرد و اهمیت تاریخی در غذاهای مربوطه خود هستند.

ناگفته نماند که از دیگر انواع فلفل‌های مورد استفاده در ایران می‌توان به فلفل کلاه اسکاچ و فلفل سرخ کن باسکی اشاره کرد.

خواص فلفل

در یک بررسی کلی باید بگوییم انواع مختلف فلفل دارای خواص متفاوتی هستند. به طور کلی، فلفل‌ها دارای خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی، ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. این خواص به علت حضور ترکیبات فعال مانند کپسایسین، کاروتینوئیدها، ویتامین C و فولات در فلفل است.

به عنوان مثال همان‌طور که اشاره شد، فلفل قرمز دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که می‌تواند در پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد. همچنین، فلفل زرد دارای مقدار زیادی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

با توجه به اینکه هر نوع فلفل دارای خواص خاص خود است، برای بهره‌برداری از خواص آن‌ها، می‌توانید انواع مختلف فلفل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به منظور آشنایی بیشتر با انواع فلفل و خواص هرکدام پیشنهاد می‌شود بخش انواع فلفل را دقیق‌تر مطالعه فرمایید. 

در نهایت فارمرز، تولید کننده محصولات فارمرز به عنوان ناشر این مطلب، امیدوار است که مطالب مذکور مفید واقع شده باشند و زین پس انواع فلفل نقش پررنگ‌تری را در آشپزخانه‌های شما عزیزان ایفا کنند. 

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی