فارمرز

هر آنچه در مورد گردشگری سبز باید بدانید

هر آنچه در مورد گردشگری سبز باید بدانید

محیط زیست برای انسانها پدیده ارزشمندی است که نمیتوان تاثیر شگرف آن را در برخورداری از یک زندگی سالم و شاد، انکار کرد. به همین دلیل، گردشگری سبز به عنوان یک تفریح و گردش سازگار با محیط زیست به میان می‌آید تا عملکرد محیط زیست را بهبود ببخشد. 

با توجه به اینکه در سالهای اخیر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به منظور برجسته سازی اهمیت منابع محیط زیست، شعار امسال را تحت عنوان (Tourism and green Investment) به معنای (گردشگری و سرمایه گذاری سبز)، اعلام کرده است؛ سرمایه‌گذاری هدفمند بر روی سیاره زمین، یک اصل برای دستیابی به زندگی پیشرفته‌تر است. البته این سازمان معتقد است که سه حیطه افراد، سیاره زمین و رفاه باید مورد سرمایه گذاری قرار بگیرند. با این حساب توسعه آینده این صنعت تا حد زیادی به بهبود گردشگری وابسته است. در واقع می‌خواهیم به این مطلب اشاره کنیم که هم‌اکنون فعالیتهای بسیاری چون سفر، زندگی خارج از شهر، پیک‌نیک خانوادگی و… در قالب گردشگری بیان می‌شوند که اگر در راستای گردشگری سبز باشند، محیط زیست در امان می‌ماند و در نتیجه عملکرد بهتری برای بشر خواهد داشت. لذا اگر شما هم خود را در لیست دوستداران محیط زیست حساب می‌کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گردشگری سبز مشتاق هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

گردشگری سبز، سفری لذت‌بخش و مسئولانه

گردشگری سبز، سفری لذت‌بخش و مسئولانه

مفهوم گردشگری سبز به هیچ وجه سخت یا غیرقابل فهم نیست؛ در واقع تنها چیزی که باید از این نوع گردشگری بدانید، این است که شما انتخاب می‌کنید افزون بر یک سفر لذت بخش و پر از آرامش، مسئولیت‌پذیر نیز باشید و خود را در مقابل طبیعت مسئول بدانید. 

هدف اصلی گردشگری سبز، توسعه اقتصادی محله است؛ به این صورت که اگر محیط زیست یک منطقه سالم و پایدار باشد، به الطبع منابع طبیعی سالم و غنی را برای آن منطقه به دنبال خواهد داشت. با این حساب گردشگری سبز تحت قالب سفری لذتبخش و مسئولانه، نوعی گردشگری پایدار محسوب میشود که هدف آن حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه اقتصاد حاصل از طبیعت است. در این نوع گردشگری شما با مسئول دانستن خود در مقابل طبیعت، تلاش می‌کنید اثرات منفی که می‌توانند به محیط طبیعی آسیب بزنند را به حداقل برسانید و رفتاری مسئولانه با طبیعت داشته باشید. 

لازم به ذکر است که گردشگری سبز تنها در سفر و خوشگذرانی مسئولانه، خلاصه نمی‌شود. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از صنایع محلی، حفاظت از منابع طبیعی، توسعه فرهنگ محلی و… نیز می‌تواند جزء وظایف اساسی یک گردشگر سبز به شمار آیند. به عنوان مثال برای خرید و تهیه اقلام زراعی و باغی در جهت مصرف روزانه، باید از شرکت یا مجموعه‌ای حمایت کنید که نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به محیط زیست آسیبی نرساند و محصولات طبیعی، سالم و باکیفیت را عرضه کند. 

می‌بینید؟.. رفتار مسئولانه به عنوان یک گردشگر سبز دقیقا همین است که حتی اگر داخل خانه خود هستید و اصلا طبیعتی را مشاهده نمی‌کنید، باز هم به فکر مراقبت و محافظت از محیط زیست باشید و علیه آن اقدامی نکنید. 

گردشگری سبز، فرصتی برای آشنایی با طبیعت و فرهنگ بومی

گردشگری سبز، فرصتی برای آشنایی با طبیعت و فرهنگ بومی

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌هایی که گردشگری سبز برای شما به دنبال دارد، امکان آشنایی با طبیعت و فرهنگ بومی است. بسیاری از محصولات مانند حبوبات، سبزیجات، لبنیات و… همه و همه از بطن طبیعت و فرهنگ بومی زاده می‌شوند. شناخت زندگی مردم بومی می‌تواند جانی دوباره را به حیات شما احیاء کند؛ به گونه‌ای بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که گردشگری سبز، فرهنگ گمشده است و همه باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا این فرهنگ را دوباره به زندگی خود تزریق کنند. 

به منظور آشنایی با طبیعت و فرهنگ بومی، باید با بخشهای مختلف کشاورزی، دامپروری و گردشگری را مورد هدف قرار دهید تا به واقعیت زندگی طبیعی پی ببرید. به بیانی دیگر، این نوع گردشگری برای افراد این امکان را فراهم می‌آورد که به صورت مستقیم با طبیعت و منابع طبیعی محلی تعامل داشته باشند و در پی آن از فرهنگ و آداب و رسوم محلی آگاه خواهند شد. گردشگری سبز به افراد اجازه می‌دهد که ارتباط عمیق‌تری با محیط زیست و جوامع محلی برقرار کنند. لذا به وسیله آگاهی و آشنایی مردم با فرهنگ بومی و محلی، می‌توان بین دو مولفه مهم توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست، تعادل مورد نیاز را برقرار کرد. 

گردشگری سبز، راهکاری برای حفظ محیط زیست

گردشگری سبز، راهکاری برای حفظ محیط زیست

شاید اصلی‌ترین دلیلی که به واسطه آن تلاش می‌شود که مردم را به سمت گردشگری سبز سوق داد، حفظ محیط زیست است. البته که این فرآیند به لحاظ اقتصادی هم بسیار مورد توجه است و توجیه اقتصادی دارد اما در حالت کلی، حفظ محیط زیست در گردشگری سبز بسیار پررنگ‌تر از همیشه جلوه می‌کند؛ چرا که در گردشگری سبز نوع رفتار با محیط زیست بر مبنای اصول حفاظت از محیط زیست است تا هرگونه اثر منفی از این محیط دور شود. برخی از عواملی که منجر به حفظ محیط زیست در گردشگری سبز می‌شوند، عبارتند از:

محدود کردن تاثیرات منفی

همانطور که بارها اشاره کردیم، در گردشگری سبز، تلاش می‌شود که تاثیرات منفی ناشی از گردشگری بر محیط زیست کاهش پیدا کند. از جمله این موارد، می‌توان به کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از آلودگی آب، پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و تخریب زمین و… اشاره کرد. 

توجه به محافظت از فضای سبز 

همانگونه که از ظاهر ماجرا پیداست، در این نوع گردشگری حفظ و تقویت فضای سبز و پارکها، جنگلها و مناطق حفاظت شده، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

ترویج روش‌های پایدار

ترویج استفاده از روشهای پایدار و استفاده از منابع طبیعی به صورت هوشمند و کارآمد، در راستای کاهش پسماندها و انرژی‌های مصرفی، از دیگر عوامل مهم حفاظت از محیط زیست به واسطه پایبندی به اصول گردشگری سبز است. 

آموزش و آگاهی 

تاکید بر آموزش و تلاش برای آگاه‌سازی افراد در این نوع گردشگری می‌تواند نقش پررنگی را در جهت حفظ محیط زیست ایفا کند؛ چرا که متاسفانه در اغلب موارد ناآگاهی افراد به محیط زیست آسیب میزند. 

تولید محصولات کشاورزی طبیعی 

در گردشگری سبز، تولید محصولات زراعی با انجام مطالعات علمی و پژوهش‌های تخصصی انجام می‌شود و در نهایت پس از پروژه‌های متعدد، روشی برای کشاورزی گزینش خواهد شد که کاملا مبتنی بر گردشگری سبز باشد و حتی کمترین آسیب را برای محیط زیست به ارمغان نیاورد. 

گردشگری سبز، انتخابی مسئولانه برای آینده‌ای بهتر

یکی دیگر از اساسی‌ترین عواملی که گردشگری سبز برای بهبود آن می‌جنگد، آینده است. متاسفانه با وجود سبک زندگی‌های ناسالم، تخریب محیط زیست، از بین بردن منابع طبیعی، استفاده حداکثری از سوخت‌های فسیلی، استفاده از محصولات مضر و شیمیایی و… نمی‌توان امید چندانی به آینده داشت؛ چرا که ما اکنون در حال کاشت بذر آینده هستیم و اگر بخواهیم در آینده محصول سالمی را برداشت کنیم باید هم‌اکنون انتخابی مسئولانه برای آینده بهتر داشته باشیم. 

گردشگری سبز، سبکی از سفر که به طبیعت احترام می‌گذارد

گردشگری سبز، سبکی از سفر که به طبیعت احترام می‌گذارد

گردشگری سبز یعنی طبیعت را محترم شمردن و برای آن ارزش قائل بودن؛ در واقع گردشگری سبز با طبیعت همچون پیر دانایی برخورد می‌کند تا از انبوهی از تجربیات و دانش او بهره کافی را ببرد. به بیانی دیگر، اگر ما به طبیعت احترام بگذاریم، مستحق دریافت منابع طبیعی ارزشمند و در نتیجه توسعه اقتصادی خواهیم بود. 

با این اوصاف اگر به طبیعت سفر می‌کنید، این نکته را به یاد داشته باشید که احترام طبیعت واجب است! اگر به عنوان یک گردشگر سبز تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیرید که نهایت احترام را برای طبیعت قائل باشید، خواهید دید که چقدر سبک زندگی ارزشمند و متفاوتی برای شما به وجود میآید؛ همچنین که این سبک زندگی به شما فرهنگی غنی عطا خواهد کرد. 

گردشگری سبز، تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی

گردشگری سبز، تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی

دوستدار محیط زیست باشید تا تجربه‌ای متفاوت و به یادماندنی از محیط زیست برای خود به ارمغان آورید. در حقیقت کسانی که با طبیعت مهربان هستند، به نوعی ارزش خود را حفظ می‌کنند. چرا که ما انسان هستیم و زادگاه دیرینه ما از بطن طبیعت شکل گرفته است و حتی در حال حاضر هم بسیاری از منابع طبیعی، غذایی، تفریحی و.. حاصل از محیط زیست هستند. بنابراین گردشگری سبز، زاده یک زندگی متفاوت با تجربه‌های به یادماندنی و دلنشین است؛ چرا که ارتباط دوستانه با طبیعت، احترام به محیط زیست، آشنایی با فرهنگ و جامعه محلی، حس مسئولیت در برابر اجتماع و طبیعت و.. میتوانند رویکردهای متفاوتی از زندگی نوین کنونی باشند که شاید تاکنون هیچ اثری از آنها در زندگی شما مشاهده نمی‌شده است. 

گردشگری سبز، فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر

گردشگری سبز، فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر

یکی دیگر از بهترین و خاصترین جلوههای ناشی از تعهد به گردشگری سبز، دستیابی به فرصتی برای آرامش و دوری از هیاهوی شهر است. گردشگری سبز به شما می‌آموزد که چگونه نهایت لذت را از زندگی خود ببرید و از هیاهو دور باشید. در واقع زندگی شما زمانی مملوء از آرامش و راحتی می‌شود که بتوانید از تنش‌ها موجود در زندگی شهری گریخته و به زندگی طبیعی سلام کنید. به این صورت که اگر شما با طبیعت دوست باشید، خواهید دید که چطور با لمس باد خنک در یک صحرای پر از گیاه یا شنیدن تلاطم موج‌های کوچک رودخانه و حتی نوازش بی‌حاشیه باران و تمام زیبایی‌هایی که طبیعت و محیط زیست برایتان به ارمغان می‌آورد، خوشحال می‌شوید و احساس شادابی و سرزندگی می‌کنید.  

گردشگری سبز، راهکاری برای توسعه پایدار

گردشگری سبز، راهکاری برای توسعه پایدار

طبق چیزی که تا کنون توضیح دادیم، گردشگری سبز به عنوان راه حلی برای توسعه پایدار معرفی می‌شود زیرا این نوع گردشگری به حفاظت از محیط زیست، توسعه اجتماعی و اقتصادی محلی توجه ویژه‌ای دارد. با توجه به افزایش توجه به محیط زیست و نیاز به حفظ منابع طبیعی، گردشگری سبز با ارائه فرصت‌های اشتغال محلی، توسعه زیرساخت‌های پایدار و ارزش‌افزوده به جوامع محلی، به عنوان یک راه حل موثر برای توسعه پایدار معرفی می‌شود.

از سوی دیگر گردشگری سبز با توسعه پایدار رابطه مستقیمی دارد، چرا که این نوع گردشگری به حفظ منابع برای بهره‌برداری بیشتر و بهتر کمک می‌کند. لذا با توجه به اینکه یک گردشگر سبز تلاش می‌کند تا اصول اولیه نگهداری از طبیعت یعنی احترام به محیط زیست، حفظ منابع طبیعی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت از فرهنگ و آثار تاریخی را به جا آورد، بدیهی است که این سبک زندگی به توسعه مسئولانه و پایدار منتهی میشود. 

در نهایت لازم است به این موضوع اشاره کنیم که پایبند بودن به اصول گردشگری سبز، در وهله اول، احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن برای شخصیت انسانی خود است.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی