فارمرز

افزایش تقاضای پاکستان برای انار ایرانی

افزایش تقاضای پاکستان برای انار ایرانی

مدیر فروش و بازاریابی فارمرز در گفتگو با فرش پلازا

افزایش تقاضای پاکستان برای انار ایرانی

انار ایرانی به طور فزاینده‌ای در کشورهای جنوب آسیا مانند پاکستان که از مصرف کنندگان عمده این میوه بوده و اختلالات آب و هوایی بر تولید آن‌ها تأثیرگذار است، تقاضای فزاینده‌ای دارد.

مرتضی عرب‌نژاد خانوکی، مدیر بازاریابی و فروش فارمرز در مصاحبه با نشریه بین‌المللی فرش پلازا، با اشاره به اینکه ایران با 90 هزار هکتار سطح زیر کشت، سومین تولیدکننده انار در جهان است می‌گوید: از نظر تاریخی، ایران موطن انار بوده و این میوه برای ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد که در مناسبت‌های خاص به طور گسترده مصرف می‌شود. همچنین انار در بازارهای خارجی نظیر هند و پاکستان و سایر کشورهای جنوب آسیایی نیز جنبه فرهنگی دارد.

عرب‌نژاد در ادامه می‌افزاید: مصرف بسیار بالای انار در شرایط کاهش تولید در جنوب آسیا، بازارهای جدیدی را برای صادرکنندگان ایرانی گشوده است به گونه‌ای که هم اینک انار ایرانی به روسیه، امارات متحده عربی، قطر و عمان صادر شده و ما حتی برخی از انواع انارهای تولیدی خود را به هند که یکی از تولیدکنندگان عمده انار است صادر می‌کنیم.

افزایش تقاضای پاکستان برای انار ایرانی

مدیر بازاریابی و فروش فارمرز با اشاره به کیفیت و تنوع انار ایرانی می‌گوید: ما در فصول مختلف ارقامی از انار را با ظاهر متنوع و متناسب با سلیقه‌های متفاوت داریم که 10 گونه از تجاری‌ترین انارهای ما که به دو نوع زودرس و دیررس تقسیم می‌شوند، به ما این امکان را می‌دهند که میوه‌هایی تازه در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.

وی در ادامه می‌افزاید: ویژگی‌های انار ایرانی باعث می‌شود ما بتوانیم از 15 تا 100 تن انار در هکتار تولید کنیم که فصل تولید این میوه از هفته آخر اکتبر شروع و تا آخرین هفته دسامبر ادامه یافته و تقویم‌های صادراتی نیز تا آوریل به طول می‌انجامند.

مهندس عرب‌نژاد خاطرنشان می‌کند: ما در فارمرز 150 هکتار انار کشت می‌کنیم که عملکرد آن در سال گذشته 15 تن در هکتار بوده و بعد از سه سال، پیش بینی ما 40 تا 50 تن است که این افزایش بهره وری به این دلیل است که درختان ما سال گذشته جوان بودند.

وی در خاتمه می‌گوید: ما همچنان محصولات خود را به بازارهای سنتی خود، به ویژه روسیه و کشورهای شبه جزیره عربستان صادر می‌کنیم. اما همچنین بسیار مایلیم که صادرات خود را به سمت بازار جنوب آسیا، به ویژه پاکستان گسترش دهیم.