فارمرز

کشت و صنعت فجر صفا؛ بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی

کشت و صنعت فجر صفا؛ بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی

کشت و صنعت فجر صفا؛ بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی

بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی روز پنجشنبه طی آیینی با حضور علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مجتمع کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا افتتاح شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه در آیین افتتاح نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در لرستان، گفت: پرورش گوزن‌های زرد مبتنی بر فرهنگ مردم لرستان و شرایط طبیعی منطقه است.
علی سلاجقه افزود: گرچه این فعالیت، نسبت به اشتغال‌های بخش صنعت و کشاورزی، ریسک پذیری بالاتری دارد اما با این وجود، بخش خصوصی همه این خطرات را پذیرفته است و سازمان محیط زیست نیز حمایت‌های لازم را خواهد داشت.
وی افزود: این طرح رونق صنعت گردشگری منطقه را به دنبال داشته و بازار و اقتصاد استان را نیز تحت تأثیر مثبت قرار خواهد داد.
فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز استفاده از تجریبات و ظرفیت‌های دانشی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا را شایسته تحسین دانست و گفت: پرورش گوزن‌های زرد ریشه در فرهنگ مردم استان دارد و یک حرکت ابتکاری قابل تقدیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این آیین اظهار داشت: در مرحله نخست، چهار گوزن زرد در این سایت مستقر شده و مقرر است این تعداد به ۱۲ گوزن افزایش یابد.

علی سالاروند افزود: گوزن‌های زرد پس از تکثیر و پرورش، قابلیت رهاسازی در مناطق مختلف استان را دارند.

وی اضافه کرد: در زمان‌های گذشته خاستگاه ییلاق و قشلاق گوزن‌های زرد ایرانی بین دز و کرخه خوزستان و لرستان بوده است و به همین دلیل مجدداً این قابلیت را برای استان تعریف کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به ظرفیت‌های مناسب مجتمع کشت و صنعت فجر صفا برای پرورش این گوزن‌ها، تصریح کرد: این مجتمع هم ظرفیت‌های علمی مناسبی دارد و هم محیط مستعد و مناسبی برای پرورش این گونه را دارا است.

سالاروند گفت: امید می‌رود با واگذاری مسوولیت پرورش و تکثیر گونه‌های مختلف حیات وحش به بخش خصوصی گام‌های مناسبی در احیای این گونه‌ها در محیط زیست استان برداشته شود.

وی یادآور شد: گوزن‌های سایت لرستان شامل ۲ جفت نر و ماده هستند که از دشت ناز ساری برای پرورش مجدد در خاستگاه اولیه خود به استان انتقال داده شده‌اند.

کشت و صنعت فجر صفا؛ بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی